اخبار خارج از مرکز

محققان مولکولی را شناسایی کردند که مانع از ورود سلول‌های ایمنی و از بین بردن تومورهای سینه می‌شود

محققان دانشگاه جورج واشنگتن موفق به شناسایی  یک مولکول کلیدی در انواع خاصی از سرطان سینه شده‌اند که از ورود سلول‌های ایمنی به تومورها و از بین بردن سلول‌های سرطانی داخل آن جلوگیری می‌کند. این مقاله و یافته‌های آن که در نیچر منتشر شده است، می‌تواند راه را برای استفاده ازرویکرد‌های جدید درمانی در انواع خاصی از سرطان تهاجمی پستان را هموار کند.

رونگ لی، پروفسور راس از تحقیقات علوم پایه در GW و نویسنده اصلی مقاله، گفت: در طول پیشرفت سرطان، مولکول DDR1 ، یک ماتریکس خارج سلولی را سازماندهی می کند که مانند سیم خاردار اطراف تومور را می‌پوشاند تا از ورود سلول‌های ایمنی به تومور جلوگیری کند. با درک اینکه مولکول DDR1 یک مرز محافظ دراطراف تومور‌ها ایجاد می کند، ما توانستیم از مدل‌های پیش بالینی استفاده کنیم تا نشان دهیم لحظه ای که DDR1 را غیرفعال می‌شود، سلول‌های ایمنی می‌توانند به تومور نفوذ کرده و سلول‌های داخل آن را بکشند.

لی و همکارانش سرطان سینه سه گانه منفی را که نوعی سرطان تهاجمی است که حدود ۱۵ درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد مورد مطالعه قرار دادند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این نوع سرطان فاقد گیرنده‌هایی است که معمولاً در درمان‌های هدفمند سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف قرار دادن سلول‌های تومور را دشوار می‌کند. ایمونوتراپی برای فعال کردن سلول‌های ایمنی در زمانی که می توانند به مرکز تومور برسند طراحی شده است، اما مولکول DDR1 یک مانع فیزیکی برای سلول‌های ایمنی ضد تومور ایجاد می کند. لی گفت که شناسایی مکانیسم زمینه‌ای می‌تواند راه جدیدی برای جستجوی عوامل درمانی جدید در این سرطان که به سختی قابل درمان است فراهم کند.

در مطالعه Nature، محققان تاثیر حذف DDR1 را در چندین مدل پیش بالینی ارزیابی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که حذف DDR1 نه تنها رشد تومور را متوقف می کند، بلکه ممکن است از بدن در برابر تومو‌رهایی که در آینده ایجاد شود محافظت کند.

در ارتباط با یافته‌های جدید، نویسنده همکار، Zhiqiang An، آنتی‌بادی درمانی DDR1 را ایجاد کرده است که این خط دفاعی را شکسته و به سلول‌های ایمنی کشنده تومور کمک می‌کند.

آن که به عنوان مدیر موسسه درمانی تگزاس و استاد پزشکی مولکولی در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در هیوستون فعالیت می کند، گفت: کشف نقش مهم DDR1 در مقاومت سرطان، پیشرفت قابل توجهی است که به طور بالقوه می تواند مسیرهای درمانی را تغییر دهد. با درک جامع تر DDR1، محققان همچنین امیدوارند که مولکول‌های دیگری مانند DDR1 را شناسایی کرده و بتوانند از همان رویکرد برای مبارزه با سرطان های دیگر نیز استفاده کنند.

لینک منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-molecule-blocks-immune-cells-breast.html