اخبار خارج از مرکز

مواد زیستی مبتنی بر سلول های بنیادی می تواند به بازسازی بافت مرتبط با کمردرد و مشکلات ستون فقرات کمک کند.

در مقاله‌ای که اخیراً در Biomaterials منتشر شد، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه اوزاکا و دانشگاه کیوتو نشان‌دادند که استفاده از بافت غضروفی مشتق شده از سلول‌های بنیادی انسان می‌تواند به جلوگیری از فقدان عملکرد ناشی از IVD کمک کند.

محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی، ماده‌ای زیستی تولید‌کردند که هدف آن معکوس‌کردن وضعیتی به نام انحطاط دیسک بین مهره‌ای (IVD) است که با کمردرد و برخی مشکلات ستون فقرات در ارتباط است‌. سلول‌های بنیادی به سلول‌های غضروفی متمایز (القا) شدند این سلول‌ها کلاژن تولید می‌کنند که سبب حمایت از بافت غضروف می‌شود. کاشت این ماده زیستی در موش مدل IVD، خواص مکانیکی ستون فقرات را به سطوح کنترل بازگرداند که می‌تواند برای پزشکی‌بازساختی و  حل مشکل کمردرد بسیار حائز اهمیت باشد.

 

اطلاعات بیشتر:

More information: Takashi Kamatani, Hiroki Hagizawa, Seido Yarimitsu, Miho Morioka, Saeko Koyamatsu, Michihiko Sugimoto, Joe Kodama, Junko Yamane, Hiroyuki Ishiguro, Shigeyuki Shichino, Kuniya Abe, Wataru Fujibuchi, Hiromichi Fujie, Takashi Kaito and Noriyuki Tsumaki, Human iPS cell-derived cartilaginous tissue spatially and functionally replaces nucleus pulposus, Biomaterials (2022). doi.org/10.1016/j.biomaterials.2022.121491

Provided by: Royan Institute