اخبار خارج از مرکز

عملکرد کلیه خوک در بیمار انسان به صورت “معجزه آسا”

یک تیم پزشکی در ایالات متحده موفق شد به طور موقت کلیه خوک را به یک فرد پیوند بزنند، پیشرفت پیوندی که توسط جراح هدایت کننده این عمل به عنوان یک “معجزه بالقوه” مورد توجه قرار گرفت.

این عمل جراحی که در ۲۵ سپتامبر انجام شد، شامل یک حیوان اهداکننده اصلاح شده ژنتیکی و یک بیمار مرگ مغزی در دستگاه تنفس مصنوعی بود که خانواده‌اش اجازه آزمایش دو روزه را برای پیشرفت علم داده بودند.

رابرت مونتگومری، مدیر مؤسسه پیوند در دانشگاه نیویورک (NYU) Langone در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: آن کاری را که قرار بود انجام دهد، یعنی حذف ضایعات و تولید ادرار انجام داد. این اندام قادر بود سطح مولکول کراتینین را که یک شاخص کلیدی سلامت کلیه که قبل از پیوند در بیمار بالا بود  کاهش دهد.

مونتگومری این عمل جراحی را با چند تن از همکاران در طی حدود دو ساعت انجام داد.

آن‌ها کلیه را به رگ های خونی بالای یکی از پاهای بیمار متصل کردند تا بتوانند آن را مشاهده کرده  و نمونه‌های بیوپسی بگیرند. بیمار پس از انجام آزمایش ۵۴ ساعته از دستگاه تنفس مصنوعی خارج شد و فوت کرد.

خوک اهداکننده متعلق به گله‌ای بود که تحت یک روش ویرایش ژنتیکی قرار گرفته بود تا ژنی را که قند خاصی تولید می‌کند، از بین ببرد، که در غیر این صورت یک پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کرد و منجر به رد عضو می‌شد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که کلیه‌های خوک‌ها در پستانداران غیرانسانی تا یک سال زنده هستند، اما این برای اولین بار بود که یک بیمار انسانی مورد آزمایش قرار‌گرفت.

خوک اهداکننده متعلق به گله‌ای بود که تحت یک روش ویرایش ژنتیکی قرار گرفته بود تا ژنی را که قند خاصی تولید می‌کند، از بین ببرد، که در غیر این صورت یک پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کرد و منجر به رد عضو می‌شد. این ویرایش توسط شرکت بیوتکنولوژی Revivicor، یکی از شرکت‌های تابعه United Therapeutics انجام شد.

مونتگومری گفت: این هنوز یک سوال است که سه هفته بعد، سه ماه، سه سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. تنها راهی که واقعاً می‌توانیم به آن پاسخ دهیم، انتقال این موضوع به یک آزمایش انسانی زنده است. اما من فکر می‌کنم این یک مرحله میانی واقعاً مهم است، که به ما می‌گوید حداقل در ابتدا، احتمالاً همه چیز درست خواهدشد.

او قصد دارد این یافته ها را در ماه آینده به یک مجله علمی ارسال کند و می گوید که یک آزمایش بالینی دیگر ممکن است در حدود یک یا دو سال دیگر انجام شود.

هاینک مرجنتال، جراح دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا در بیانیه ای گفت: این خبر یک دستاورد علمی قابل توجه در زمینه پیوند بیگانه است. این یک گام بزرگ رو به جلو در زمینه پیوند اعضا خواهد بود که ممکن است کمبود حیاتی اعضای اهداکننده را برطرف کند.

لینک منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2021-10-pig-kidney-human-patient-potential.html