اخبار خارج از مرکز

تکنیک‌های جدید ویرایش ژن، چگونگی تأثیر هورمون‌ها بر رفتار اجتماعی در حیوانات و احتمالاً انسان‌ها را روشن می‌کند

تیمی از محققان دانشگاه ایالتی جورجیا به رهبری پروفسور علوم اعصاب Regents H. Elliott Albers و پروفسور برجسته دانشگاه کیم هومن از فناوری CRISPR-Cas9 برای حذف عملکرد مسیر سیگنالینگ عصبی که نقش مهمی در تنظیم رفتارهای اجتماعی در پستانداران ایفا می کند، استفاده کردند. وازوپرسین و گیرنده‌ای که روی آن عمل می‌کند ( Avpr1a)، پدیده‌های اجتماعی از جمله همکاری و ارتباطات اجتماعی تا تسلط و پرخاشگری را تنظیم می‌کند. مطالعه جدید که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده است، نشان می‌دهد که از بین بردن گیرنده Avpr1a در همسترها و در نتیجه از بین بردن مؤثر وازوپرسین روی آن، به‌طور چشمگیری بیان رفتار اجتماعی را به روش‌های غیرمنتظره‌ای تغییر می‌دهد.

در طی نتایج این آزمایش،آلبرز بیان کرد: «ما واقعاً از نتایج شگفت زده شدیم! پیش‌بینی می‌کردیم که اگر فعالیت وازوپرسین را حذف کنیم، هم پرخاشگری و هم ارتباطات اجتماعی را کاهش خواهیم داد. اما برعکس این اتفاق افتاد.»

در عوض، همسترهای بدون گیرنده سطوح بسیار بالاتری از رفتار ارتباط اجتماعی را نسبت به همسترهایی که گیرنده های دست نخورده داشتند، نشان دادند.

 

اطلاعات بیشتر:

More information: Jack H Taylor, James C Walton, Katharine E McCann, Alisa Norvelle, Qian Liu, Jacob W Vander Velden, Johnathan M Borland, Michael Hart, Chengliu Jin, Kim L Huhman, Daniel N Cox and H Elliott Albers, CRISPR-Cas9 editing of the arginine–vasopressin V1a receptor produces paradoxical changes in social behavior in Syrian hamsters, Proceedings of the National Academy of Sciences (2022). doi.org/10.1073/pnas.2121037119