اخبار خارج از مرکز

راه حل جدید برای تولید سلول های بنیادی

سلول‌­های بنیادی به دلیل توانایی خود در جایگزینی سلول­‌های آسیب دیده، نویدبخش درمان بسیاری از بیماری­‌ها و آسیب­‌ها، از دیابت گرفته تا سرطان­‌ها هستند. با این حال، فناوری فعلی که برای به دست آوردن سلول‌­های بنیادی استفاده می‌شود، بسیار زمان بر و پرهزینه است.

محققان یک سیستم پرینت سه بعدی منحصر به فرد برای تهیه­‌ی سلول­‌های بنیادی از بیوراکتورها ایجاد کرده‌اند که پتانسیل تولید سلول­‌های بنیادی با کیفیت بالا و در مقیاس وسیع در استرالیا را با هزینه کمتر ارائه می‌دهد.

پروفسور مجید وارکیانی، مهندس زیست پزشکی از دانشگاه فناوری سیدنی، این پژوهش را با همکاری یک شرکت بیوتکنولوژی استرالیایی که در حال توسعه درمان‌های سلول‌های بنیادی برای درمان شرایط التهابی و درد است، رهبری کرد.

پروفسور وارکیانی گفت: فناوری پیشرفته ما، که از پرینت سه بعدی و میکروسیال برای ادغام تعدادی از مراحل تولید سلول‌­ها در یک دستگاه استفاده می‌کند، می‌تواند کمک کند تا درمان‌های سلول‌های بنیادی با هزینه کمتر در دسترس بیماران باشد.

وی گفت: در حالی که این اولین سیستم جهانی در حال حاضر در مرحله نمونه اولیه است، ما در حال همکاری نزدیک با شرکت‌های بیوتکنولوژی برای تجاری سازی این فناوری هستیم، نکته مهم این است که این یک سیستم بسته و بدون دخالت انسانی است.

 

اطلاعات بیشتر:

More information: Lin Ding, Sajad Razavi Bazaz, Mahsa Asadniaye Fardjahromi, Flyn McKinnirey, Brian Saputro, Balarka Banerjee, Graham Vesey & Majid Ebrahimi Warkiani, A modular 3D printed microfluidic system: a potential solution for continuous cell harvesting in large-scale bioprocessing, Bioresources and Bioprocessing (2022). doi.org/10.1186/s40643-022-00550-2

Provided byRoyanscrm