اخبار مرکز

ساخت آزمایشگاهی شبه اندام‌های تولیدکننده انسولین توسط پژوهشگران ایرانی

محققان مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان، موفق به تولید آزمایشگاهی شبه اندام‌های تولیدکننده انسولین با ابعادی کوچکتر از یک میلیمتر و با کاربرد در درمان بیماران دیابتی شدند.

دکتر یاسر تهمتنی عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: در تلاشیم با کمک سلول‌های بنیادی، در آزمایشگاه سلول ترشح‌کننده انسولین را تولید و با طی مراحل پیش بالینی و پیوند زدن این سلول‌ها به بدن بیماران دیابتی، برای درمان و کنترل این بیماری قدمی برداریم. وی با اشاره به اینکه رویکردهای مختلفی در مورد درمان دیابت در سطح جهانی وجود دارد، افزود: یکی از این رویکردها سلول درمانی است. این رویکرد برای برخی از بیماران دیابت نوع یک و بیماران دیابت نوع دو که وابسته به انسولین شده اند، می تواند در آینده به کار گرفته شود.

مدیر مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان گفت: در دیابت نوع یک سلول های ترشح کننده انسولین، عمدتا تخریب شده و از بین می‌روند و در دیابت نوع دو بدن به درستی نمی تواند به انسولین ترشح شده پاسخ بدهد. یعنی سلول‌ها وجود دارند و در لوزالمعده و پانکراس انسولین هم ترشح می کنند اما سلول های هدف نمی توانند به خوبی به انسولین پاسخ دهند. مطالعات اخیر در این خصوص نشان می دهد که حتی در بیماری دیابت نوع دو نیز سلول های ترشح کننده انسولین در نهایت دستخوش تخریب شده و تعداد سلول ها کاهش پیدا می کند.

مدیر مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: اگر بتوانیم روشی برای سلول درمانی بیماری دیابت ابداع کنیم، هم به بیماران دیابت نوع یک و هم احتمالا به برخی از بیماران نوع دو می‌توانیم کمک کنیم.

لینک منبع خبر:

http://www.irna.ir/news/845496

Provided byRoyan Institute