اخبار خارج از مرکز

ترشح موفقیت‌آمیز انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ با پیوند سلول‌های بنیادی

نتایج موقت از یک کارآزمایی بالینی، ترشح انسولین از سلول‌های پیوند شده را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ نشان می‌دهد. ایمنی، تحمل و کارایی پیوند که شامل سلول‌های اندودرم پانکراس مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (PSCs) بود، روی ۲۶ بیمار مورد آزمایش قرار گرفت. در حالی که انسولین ترشح شده توسط سلول های بنیادی پیوندی  اثرات بالینی در بیماران نداشت، داده ها نشان‌دهنده ترشح انسولین تنظیم شده توسط سلول های بنیادی تمایز‌یافته در بیماران انسانی است. نتایج در ۲ دسامبر در مجلات Cell Stem Cell و Cell Reports Medicine منتشر شده است.

Eelco de Koning از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن: یک نقطه عطف ایجاد شده است. امکان عرضه نامحدود سلول‌های بنیادی تولید کننده انسولین به افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ امید‌بخش می‌باشد. . علیرغم عدم وجود اثرات بالینی مرتبط، این مطالعه نقطه عطف مهمی برای درمان‌های جایگزین سلولی مشتق از PSC انسانی باقی خواهد بود، زیرا یکی از اولین مواردی است که بقای سلولی و عملکرد را یک سال پس از پیوند گزارش می‌کند.

تقریباً ۱۰۰ سال پس از کشف هورمون انسولین، دیابت نوع ۱ به عنوان یک بیماری که منجر به تغییر در سبک زندگی و در برخی موارد مرگ بیماران شناخته می‌شود. این بیماری با تخریب سلول های β تولید‌کننده انسولین در جزایر لانگرهانس پانکراس منجر به ایجاد سطوح بالای گلوکز خون می‌شود.

درمان با انسولین غلظت گلوکز خون را کاهش می‌دهد اما به طور کامل عادی نمی کند. علاوه بر این، استفاده از سیستم‌های مدرن تحویل انسولین می‌تواند برای طولانی مدت چالش برانگیز باشد، همچنین گاهی اوقات دچار اختلال می‌شود و اغلب دارای عوارض طولانی‌مدت می‌باشد. در حالی‌ که پیوند جزایر می‌تواند موثر باشد زیرا ترشح انسولین را در بدن بازیابی می‌کند اما به دلیل کمبود اندام‌های اهدا‌کننده این روش نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای این بیماران باشد. با توجه به محدودیت‌های مطرح شده در درمان‌های فعلی ما به یک منبع جایگزین فراوان از سلول‌های تولید کننده انسولین نیازمند هستیم.

استفاده از PSCهای انسانی پیشرفت قابل توجهی در جهت تبدیل شدن به یک گزینه بالینی قابل دوام برای تولید انبوه سلول‌های تولید کننده انسولین می‌باشد. در سال ۲۰۰۶، دانشمندان Novocell (اکنون ViaCyte) پروتکل چند مرحله‌ای را گزارش کردند که تمایز سلول‌های بنیادی جنینی انسان را به سلول‌های اندودرم پانکراس نابالغ هدایت می‌کرد. این پروتکل گام به گام  مسیرهای سیگنالینگ کلیدی را بر اساس تکوین جنینی پانکراس دستکاری می‌کند. مطالعات بعدی نشان داد که این سلول‌های آندودرم پانکراس وقتی در مدل‌های حیوانی کاشته می‌شوند، می‌توانند بیشتر بالغ شوند و کاملاً عملکردی شوند. بر اساس این نتایج، آزمایش‌های بالینی با استفاده از این سلول‌های اندودرم پانکراس آغاز شد.

استفاده بالینی برای اجرای گسترده درمان جایگزینی جزایر مشتق شده از سلول های بنیادی برای دیابت نوع ۱ احتمالا طولانی و پیچیده خواهد بود. تا آن زمان، پیوند پانکراس و جزایر به عنوان گزینه‌های درمانی مناسب برای گروه کوچکی از بیماران خواهد بود. اما بالاخره عصر استفاده بالینی از درمان جایگزین جزایر مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای درمان دیابت آغاز شده است.

 

لینک منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2021-12-stem-cell-based-implants-successfully-secrete.html

 

اطلاعات بیشتر:

More information: Timothy J Kieffer, Implanted pluripotent stem cell-derived pancreatic endoderm cells secrete glucose-responsive C-peptide in patients with type 1 diabetes, Cell Stem Cell (۲۰۲۱). DOI: 10.1016/j.stem.2021.10.003www.cell.com/cell-stem-cell/fu … ۱۹۳۴-۵۹۰۹(۲۱)۰۰۴۱۵-X

Howard Foyt, Insulin expression and C-peptide in type 1 diabetes subjects implanted with stem cell-derived pancreatic endoderm cells in an encapsulation device, Cell Reports Medicine (۲۰۲۱). DOI: 10.1016/j.xcrm.2021.100466www.cell.com/cell-reports-medi … ۲۶۶۶-۳۷۹۱(۲۱)۰۰۳۳۸-۴

Journal information: Cell Stem Cell  Cell Reports Medicine
Provided by: Cell Press