اخبار خارج از مرکز

سلول های بنیادی در روده توسط مکانیسم بیوفیزیکی جدیدی هدایت می شوند

سلول‌های بنیادی یک موضوع حائز اهمیت در درمان‌های نوین پزشکی هستند. با این حال، دانشمندان هنوز به طور کامل به درک چگونگی تقسیم یا تمایز این سلول­‌ها برای تجدید اندام‌ها نرسیده‌اند. محققان اکنون مکانیسم بیوفیزیکی جدیدی یافته‌اند که عملکرد سلول‌های بنیادی روده موش‌ها را تنظیم می‌کند.

برنات کورومیناس مورترا، استادیار دانشگاه گراتس، و ادوارد هانزو، استاد ISTA،همراه با یک گروه بین‌المللی از محققان در آمستردام به مطالعه سلول‌های بنیادی اپیتلیوم روده پرداختند. آن‌ها مکانیزم جدید جالب توجهی پیدا کردند که می‌تواند درک ما را از چیستی سلول بنیادی تغییر دهد.

نحوه‌ای که ما معمولاً در مورد سلول‌های بنیادی فکر می‌کنیم این است که سلول بنیادی بودن با ویژگی‌های بیوشیمیایی ذاتی یک سلول تعیین می‌شود، چیزی شبیه یک نشانگر بیوشیمیایی که می‌توانیم آن را شناسایی کنیم. ما متوجه شدیم که در میان سلول‌هایی که این نشانگر سلول‌های بنیادی را داشتند، بسیاری از آنها هرگز به عنوان سلول‌های بنیادی عمل نمی‌کردند و به نوسازی طولانی‌مدت روده کمکی نکردند، بنابراین این محققان می‌خواستند بفهمند چه چیزی تعیین می‌کند کدام سلول‌ها واقعاً به عنوان سلول‌های بنیادی عمل می‌کنند. آن‌­ها یک مدل ریاضی پیشرفته از لایه اپیتلیوم روده ایجاد کردند که شامل حرکت سلول‌ها از دور و نیز به سمت حفره‌­های روده می‌شد و بر اساس حرکت این سلول­‌ها می‌توانستند تعداد سلول‌های بنیادی واقعی در روده‌های کوچک و بزرگ را پیش‌بینی کنند، آن‌ها حتی سعی کردند سیگنال شیمیایی موجود در حفره‌ها را مهار کنند و مشاهده کردند که این کار باعث کاهش تعداد سلول‌های بنیادی می‌شود.

 

اطلاعات بیشتر:

More information: Maria Azkanaz, Bernat Corominas-Murtra, Saskia IJ Ellenbroek, Lotte Bruens, Anna T Webb, Dimitrios Laskaris, Koen C Oost, Simona JA Lafirenze, Karl Annusver, Hendrik A Messal, Sharif Iqbal, Dustin J Flanagan, David J Huels, Felipe Rojas-Rodríguez, Miguel Vizoso, Maria Kasper, Owen J Sansom, Hugo J Snippert, Prisca Liberali, Benjamin D Simons, Pekka Katajisto, Edouard Hannezo and Jacco van Rheenen, Retrograde movements determine effective stem cell numbers in the intestine, Nature (2022). doi.org/10.1038/s41586-022-04962-0

Provided byRoyanscrm