اخبار خارج از مرکز

محققان در حال شناسایی ژن‌های موجود در افراد مبتلا به آرتروز می‌باشند

آرتروز (استئوآرتریت) یکی از دلایل شایع درد و ناتوانی در سراسر جهان است. در حال حاضرهیچ درمانی جز تسکین درد ندارد. مفاصل این بیماران ملتهب شده  و صبح‌ها احساس خش‌خوردگی و سفتی دارند. برخی از افراد از داروهای مسکن و ورزش به عنوان درمان استفاده می کننداما برخی دیگر نیاز به جراحی و پروتز دارند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از آرتروز رنج می برند.

محققان یکی از بزرگترین مطالعات را انجام داده‌اند. آنها نمونه‌های بیش از ۸۰۰,۰۰۰ نفر را بررسی کردند. بیشتر ای نمونه‌ها از اروپا بودند، اما تعداد قابل قبولی نیز از آسیا بودند. کمتر از ۲۰۰,۰۰۰ نفر از افراد مورد بررسی به آرتروز مبتلا بودند.

۱۵۵ محقق از ۹ کشور مختلف در این مطالعه همکاری کردند. یافته‌های به دست آمده از این مطالعه نتایج زیادی به همراه داشت. هم‌چنین چندین مورد از این یافته‌ها در تمام انواع آرتروز (استئوآرتریت) مشترک بودند.

آن هایدی اسکوگلت می گوید: “ما کشف کردیم که چه ژن هایی در افراد مبتلا به آرتروز (استئوآرتریت) دخالت دارند. این اطلاعات به دست آمده می تواند برای تولید داروهایی که می توانند سرعت بیماری را در مراحل اولیه کاهش دهند مورد استفاده قرار بگیرد.”

محققان همچنین فاکتورهای خطر موثری را برای زنان و مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانوها شناسایی کردند.

یک خبر امید بخش، استفاده از داروهایی می‌باشد که ژن های خاصی را هدف قرار می دهند و در حال حاضر در برخی از بیماری‌ها استفاده می شوند.

اسکوگلت می‌گوید: این بدان معناست که مسیر استفاده از داروهایی که می‌توانند آرتروز را کاهش دهند کوتاه‌تر از آنچه تصور می‌شود است.

شناخت  ژن‌های مرتبط با تکوین استخوان و بافت غضروف ضروری هستند.

اسکوگلت می‌گوید: اکنون باید جلوتر برویم و نمونه‌هایی از کشورهای آفریقایی را نیز در نظر بگیریم.

یافته‌های قبلی ارتباط بین چاقی و آرتروز و همچنین دیابت و آرتروز را نشان می‌دهند. اسکوگلت می‌گوید: اکنون، برای اولین بار، ژن‌هایی را شناسایی کرده‌ایم که با آرتروز و درد ارتباط دارند. درد ناشی از آرتروز می تواند فلج کننده باشد و به خودی خود باعث ناتوانی شود.

اسکوگلت می‌گوید: ما واقعاً خوشحالیم که برای این گروه از بیماران گام بزرگی را برداشته‌ایم.

این تحقیق در Cell منتشر شده است.

لینک منبع خبر:

 

https://medicalxpress.com/news/2021-10-genes-people-osteoarthritis.html

اطلاعات بیشتر:

 

Cindy G. Boer et al, Deciphering osteoarthritis genetics across 826,690 individuals from 9 populations, Cell (۲۰۲۱). DOI: 10.1016/j.cell.2021.07.038

Journal information: Cell