اخبار مرکز

بازدید رئیس‌جمهور از پژوهشگاه رویان/ رئیسی: ژن‌درمانی و سلول‌درمانی ایران را در منطقه و جهان قدرتمند کرد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان، دکتر سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر چهارشنبه پنجم مرداد ماه، به مناسبت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، در پژوهشگاه رویان حضور یافتند.
در ابتدای این مراسم، رئیس جمهور با حضور در محل یادمان شهدای جهاددانشگاهی، یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشتند و طی بازدیدی از پژوهشکده زیست فناوری و سلول های بنیادی، با آخرین فعالیت ها و دستاوردهای علمی پژوهشگاه رویان آشنا شدند.
بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی بخش دیگری از دیدار رئیس جمهور بود. در این نمایشگاه، طرح ها، عملکردها و دستاوردهای جهاددانشگاهی که در گروه های تخصصی فنی-مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی تقسیم بندی شده بود، توسط رئیس جهاددانشگاهی، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی به رئیس جمهور معرفی و ارائه گردید.
رئیس جمهور، سپس در سالن همایش های پژوهشگاه رویان و در جمع مدیران، پژوهشگران و دانشمندان جهاد دانشگاهی سراسر کشور حضور یافتند.
در ابتدای این مراسم، رئیس جهاددانشگاهی ضمن معرفی پژوهشگاه رویان به عنوان نمونه‌ای موفق از چندین مجموعه موفق دیگر با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی تجربه ایجاد سلول های بنیادی حوزه پژوهش را دارد و مجموعه رویان خود یک سلول بنیادی هست که این نهاد تجربه سیستمی تولید و تکثیر چنین مجموعه هایی را دارد تأکید کرد: این نهاد می تواند مولد و تولید کننده مجموعه هایی همچون رویان باشد؛ در ادامه رئیس جهاددانشگاهی به معرفی برخی دستاوردهای این نهاد و واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور با جزئیات دستیابی به دانش فنی تعدادی از طرح های عظیم ملّی انجام شده پرداخت که در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و امنیت غذایی، فرهنگ و حوزه‌های اجتماعی فعال هستند.
دکتر دهقانی فیروز آبادی پیشنهاداتی را به رئیس دولت سیزدهم ارائه دادند و ضمن بیان ظرفیت ها و توانمندی های جهاددانشگاهی اظهار داشت: جهاددانشگاهی با پنج مأموریت ایجاد مرکز نوآوری و تولید محصولات پیشرفته پزشکی، ایجاد شبکه ملّی ساخت، تجهیز و تولید آب شیرین کن ها، ایجاد شبکه و برنامه پیشگیری و کنترل سرطان، احیای چاه های نفت مُرده و ازدیاد برداشت و نیز توسعه توانمند سازی و رشد مشاغل خرد و خانگی، می تواند زنجیره تولید تا ارزش را در کشور کامل کند.
پس از استماع سخنان رئیس جهاددانشگاهی، رئیس جمهور ضمن تمجید از شخصیت بنیانگذار پژوهشگاه رویان، زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی به عنوان نماد جهاد دانش‌بنیان در کشور گفت: کار بزرگ جهاددانشگاهی در حوزه سلول درمانی، تولید قدرت برای کشور است. ایشان در سخنان خود با تأکید بر این که جهاددانشگاهی بهترین گام ها را در عرصه استقلال و خودکفایی کشور برداشته است، خاطر نشان کرد: نیروها و پژوهشگران جهادی، بهترین سرمایه های کشور هستند و جهاددانشگاهی می تواند زیست بوم نخبگان در کشور باشد و عرصه های بسیاری را فتح کند.
رئیس جمهور بومی کردن دانش در عرصه‌های گوناگون از سوی جهاد دانشگاهی را خدمتی بزرگ به کشور عنوان کرد و افزود: در شرایطی که دشمن ما را در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه علم و فناوری تحریم کرده است، دستاوردهای ارزشمند این مجموعه در دستیابی به دانش‌ روز دنیا در عرصه‌های مختلف و بومی‌ کردن آن به ویژه در موضوع درمان ناباروری و همچنین پیشگیری و درمان انواع سرطان، اقدامی بزرگ و شایسته قدردانی است.
در این دیدار، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی از جهاددانشگاهی خواست برای مهاجرت معکوس نخبگان، پیشگام شود. رئیس جمهور در سخنانش موافقت خود را با پیشنهادهای رئیس جهاددانشگاهی از جمله تعیین این نهاد به عنوان متولی نظارت بر فرایند انتقال فناوری در واردات محصولات دانش بنیان، تجهیز و احیای چاه های نفت مُرده و تربیت نیروی انسانی و کادرسازی برای توسعه کشور اعلام کرد.
در پایان این مراسم رسمی، رئیس جمهور ابراز امیدواری کردند که جهاددانشگاهی روز به روز بالنده تر شود.

Provided byRoyan Institute