اخبار مرکز

بررسی تغییرات ژن توبولین بتای کلاس ۸ در زنان ایرانی نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

نیمی از زوج‌های نابارور دچار ناباروری با علت زنانه هستند. یکی از دلایل این مشکل نقص در بلوغ تخمک است. مسیرهای پیام رسان سلولی متعددی در تنظیم بلوغ تخمک دخیل هستند. یکی از ارکان سلولی که در بلوغ تخمک نقش مهمی دارد میکروتوبول‌های سازنده دوک میتوزی هستند که به صورت هترودایمرهای آلفا و بتا در ساختار ریز لوله‌ها قرار می‌گیرند. تاکنون ۹ فرم متفاوت از توبولین بتا شناسایی شده است که از میان آنان ژن توبولین بتای کلاس ۸ در کارکرد میکروتوبول‌ها و بلوغ اووسیت‌ها نقش حیاتی دارد. با هدف پاسخ به این پرسش که آیا جهش‌های متفاوت در ژن توبولین بتای کلاس ۸ در زنان نابارور ایرانی در توقف بلوغ تخمک یا توقف تقسیم‌های اولیه جنین (کلیواژ) مؤثر است یا خیر، دکتر آناهیتا محسنی میبدی، دکتر بهار موقر، دکتر پرناز برجیان بروجنی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، انستیتو پاستور ایران، دانشگاه علوم پزشکی البرز و مرکز علوم سلامت لندن در اونتاریو کانادا طی پژوهشی از ۱۶ زن مبتلا به توقف بلوغ تخمک و ۱۲ زن مبتلا به توقف کلیواژ نمونه خون دریافت کرده و تفاوت‌ها در ژن توبولین بتای کلاس ۸ را در آنان با ۵۶ زن بارور مقایسه کردند. نتیجه این پژوهش که در مجله بین المللی RBM Online به چاپ رسیده است نشان داد، دو فرم بیماری‌زا از ژن مورد نظر در مبتلایان به توقف بلوغ تخمک و یک فرم در مبتلایان به توقف کلیواژ در زنان ناباروری ایرانی وجود دارد.
نتایج این پژوهش با معرفی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ، غربالگری این ژن‌ها را برای شناسایی علت ناباروری بیماران مفید ارزیابی می‌کند.

More information: Boroujeni, P. B., Rooney, K., Alikhani, M., Rahmati, S., Feli, G., Haratian, K., … & Meybodi, A. M. (2023). Evaluation of TUBB8 gene alterations in infertile women with oocyte maturation and cleavage arrest referred to Royan Institute. Reproductive BioMedicine Online.

Provided byRoyanscr