اخبار مرکز

پنجمین کنفرانس بین المللی «سرطان از آزمایشگاه تا بالین»‌‌ ۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه، در پژوهشگاه رویان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، پنجمین کنفرانس بین‌المللی «سرطان: از آزمایشگاه تا بالین» که در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه شروع به کار کرد و تا پایان روز ۲۶ بهمن ماه در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان ادامه داشت، با استقبال گسترده متخصصان و اساتید حوزه سرطان روبرو شد.
در این کنفرانس، پژوهشگران، پزشکان و اساتید حوزه‌ی تشخیص و درمان سرطان، اعضای هیأت علمی، دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، فعالان عرصه‌ی سلامت و برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان عرصه‌ی سرطان حضور یافتند.
در ابتدای این مراسم، رئیس پژوهشگاه رویان، پروفسور عبدالحسین شاهوردی؛ دکتر محمدحسین متالهی، دبیر ستاد توسعه‌ی زیست‌فناوری، دکتر شریف مرادی، دبیر علمی علوم‌پایه کنفرانس و پروفسور محمدرضا زالی، دبیر علمیِ بالینی کنفرانس سرطان، به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه‌ی پیشگیری و درمان سرطان پرداختند.
رئیس پژوهشگاه رویان اشاره کردند که هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد پیوند نزدیک میان علوم پایه و علوم بالینی سرطان است و امیدواریم که این کنفرانس، بستری برای تبادل تجربیات میان پژوهشگاه و پژوهشگران و اساتید سایر مراکز و دانشگاه‌ها باشد تا نور امیدی در دل بیمارانی که درگیر بیماری سرطان هستند، روشن شود.
 ایشان ضمن بیان اینکه بیماری سرطان هزینه‌ی بسیار سنگینی بر بیماران تحمیل می‌کند و مشکلات متعددی را برای این بیماران به همراه دارد، افزود: باید محققان و پژوهشگران با ارائه‌ی راهکارهایی، در مسیر بهبود و کاهش هزینه‌ی این بیماران تلاش کنند. با توجه به اینکه در دنیا پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ی تحقیقات سرطان انجام گرفته است، اما همچنان در درمان سرطان با چالش‌های متعددی مواجه هستیم؛ بنابراین نیاز است که با تعامل پژوهشگران مراکز مختلف، دستاوردهایی برای درمان این بیماری صعب‌العلاج حاصل شود. با توجه به جایگاه ارزشمند پژوهش در این زمینه، به دنبال حمایت مالی از پروژه‌هایی که در زمینه‌ی سرطان انجام می‌گیرد، هستیمامیدواریم با حمایت خیرین بتوانیم مسیر پژوهشگران در حوزه‌ی سرطان را هموارتر سازیم تا آنان بتوانند با پیداکردن راهکارهای جدیدی، دردی از آلام جامعه هدف را بکاهند.
دکتر شاهوردی با بیان اینکه سلول‌درمانی و ژن‌درمانی از بحث‌هایی است که در پژوهشگاه رویان پیگیری می‌شود، اشاره کردند که در پژوهشگاه رویان، گام‌های مفیدی در این زمینه برداشته شده است. امیدواریم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگاه‌ها، به دستاوردهای مفیدی در حوزه‌ی درمان سرطان دست یابیم؛ اما رفع این مشکلات، نیازمند ارتباط سازنده‌ی محققان و پژوهشگران جهت تبادل تجارب و یافته‌های جدید آن‌هاست.
ایشان تأکید کردند: بیماران سرطانی به دلیل درگیری با این بیماری و رویکردهای درمانی مورد استفاده، دچار اختلالات منجر به ناباروری نیز می‌شوند؛ از این رو پژوهشگاه رویان در زمینه‌ی درمان ناباروری و حفظ باروریِ این دسته از افراد، اقداماتی را انجام داده است. طی سال‌های اخیر، پژوهش‌ها و تحقیقات انجام‌گرفته در پژوهشگاه، جهت حفظ سلول‌های جنسیِ بیماران سرطانی انجام شده است تا کمکی جهت حفظ باروری افرادی که امید به بهبود دارند، صورت گیرد.
از دیگر سخنرانانِ مطرح در این کنفرانس علمی می‌توان به پروفسور سیدجواد مولا، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛ پروفسور امیرحسن زرنانی، استاد ایمونولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی اشاره کرد.
در حاشیه‌ی این برنامه‌ی علمیتخصصی، نمایشگاهی نیز جهت ارائه‌ی دستاوردهای پژوهشیدرمانیِ پژوهشگاه رویان برگزار شد و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه رویان،  از جمله شرکت کیان ایمن سلول، شرکت زیست‌فناوری میراث و شرکت بن‌یاخته‌های رویان، به معرفی محصولات پیشرفته سلولی-مولکولی و تازه‌ترین دستاوردهای خود در این زمینه پرداختندپنجمین کنفرانس بین‌المللی سرطان: از آزمایشگاه تا بالین، با تلاش کارگروه سرطانِ پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و با حمایت پژوهشگاه رویان برگزار شد.