گروه آموزشی پژوهشکده علوم سلولی پژوهشگاه‌ رویان در راستای هدف والای آگاهی بخشیدن و آشنا ساختن جوانان کشور با مقوله دانش نوین زیست‌شناسی به‌ویژه سلول‌های‌بنیادی و سلول‌درمانی و نیز پرورش نیرو‌های متخصص در این زمینه، به تدوین و گسترش برنامه آموزشی خود با شعار «دانش سلول‌های‌بنیادی در اختیار همه» در قالب راه‌اندازی «مجموعه آزمایشگاه‌های آموزشی سلول‌های‌بنیادی برای همه» اقدام کرده است تا گامی هرچند کوچک در ایجاد انگیزه و کشف استعداد‌های نهفته در بین جوانان کشور بردارد.
آزمایشگاه سلول‌های بنیادی برای همه در آبان ماه ۱۳۹۰به منظور آشنایی کلیه دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند با دانش و فناوری سلول‌های‌بنیادی و کاربردهای عملی آن تجهیز و راه اندازی شد.
برنامه‌های آموزشی آزمایشگاه سلول‌های‌بنیادی برای همه، به دلیل طیف گسترده مخاطب از دانش‌آموز تا دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و دبیران و معلمان از تنوع بالایی برخوردار است. لذا به منظور آشنایی این طیف گسترده با مقوله‌ سلول‌های‌بنیادی برنامه‌های متنوعی را برای هر گروه مخاطب تدارک دیده‌ایم.
آزمایشگاه آموزشی سلول‌های‌بنیادی برای همه در ساختمان شماره چهار پژوهشگاه رویان واقع شده است است؛ آزمایشگاه مجهز به تمام تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای کشت سلول‌های‌بنیادی و امکانات کمک آموزشی است و در هر دوره ظرفیت پذیرش و آموزش ۱۰شرکت‌کننده را دارد.
همچنین لازم به ذکر است در پایان دوره گواهی شرکت در دروه تقدیم شرکت‌کنندگان خواهد شد.
در حال حاضر مجموعه آزمایشگاه‌های آموزشی مشتمل بر هفت آزمایشگاه آموزشی است که برای دو گروه دانش‌آموزی و دانشجویی دوره‌های عملی برگزار می‌کند:

  • آزمایشگاه آموزشی کشت و نگهداری سلول‌های‌بنیادی (دانش‌آموزی و دانشجویی)
  • آزمایشگاه آموزشی جداسازی و شناسایی سلول‌ها (فقط دانشجویی)
  • آزمایشگاه آموزشی کار با حیوانات آزمایشگاهی (دانش‌آموزی و دانشجویی)
  • آزمایشگاه آموزشی تشریح و بافت‌شناسی (دانش‌آموزی و دانشجویی)
  • آزمایشگاه آموزشی زیست‌شناسی مولکولی (دانش‌آموزی و دانشجویی)
  • آزمایشگاه آموزشی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک* (دانش‌آموزی و دانشجویی)
  • آزمایشگاه آموزشی مهندسی بافت (فقط دانشجویی)

* علاقه‌مندان به شرکت در این دوره می‌بایست قبلاً در دوره زیست‌شناسی مولکولی شرکت کرده باشند و با تکنیک‌های مولکولی آشنا باشند.

برنامه‌های آزمایشگاه‌های آموزشی

برنامه دانش‌آموزی
دانش‌آموزان عزیز می‌توانند از طریق مربیان و دبیران آموزشی خود فرم درخواست شرکت در هر یک از دوره‌های آموزشی را تکمیل و به نشانی csca@royaninstitute.org ارسال کرده یا با شماره ۰۲۱۲۳۵۶۲۴۹۹ جهت هماهنگی تماس حاصل نمایند. اطلاعات تکمیلی و انواع دوره‌های آموزشی را می‌توانید در اینجا ببینید.
قابل توجه دبیران و معلمین محترم: به دلیل گسترش دانش زیست‌شناسی و کاربرد علوم انسانی و ریاضی‌و‌فیزیک در این شاخه از علم، آزمایشگاه آموزشی برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان رشته‌های علوم انسانی و ریاضی‌و‌فیزیک در نظر گرفته است.

برنامه دانشجویی
دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته‌های زیست‌شناسی و پیراپزشکی همچنین دکترای حرفه‌ای پزشکی و دامپزشکی و مهندسین پزشکی می‌توانند با شرکت در دوره عملی هر یک از آزمایشگاه‌های آموزشی ثبت نام کنند.
با توجه به نفوذ علوم مختلف در دانش زیست‌شناسی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های الهیات و حقوق و مدیریت نیز امکان‌‌پذیر است، لذا علاقه‌مندان با ارسال درخواست خود به نشانی csca@royaninstitute.org می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

برنامه معلمین و دبیران و مربیان آموزشی

آزمایشگاه آموزشی سلول‌های‌بنیادی پژوهشگاه رویان با هدف گسترش و ارائه هر چه بهتر دانش ‌زیست‌شناسی به دانش‌آموزان، دوره‌های آموزشی عملی و نظری رایگان برای دبیران و مربیان و معلمان علاقه‌مند برگزار می‌کند تا به همت یکدیگر شاهد شکوفایی گل ]ای بیشتری در جامعه در حوزه سلول های بنیادی باشیم. این عزیزان می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه رسمی از سوی مرکز آموزشی در حال خدمت و تأیید آن در آموزش‌وپرورش منطقه درخواست خود را به نشانی csca@royaninstitute.org  ارسال نمایندکنند و ثبت نام کنند.

برگزاری دوره در محل
مراکز آموزشی اعم از دانش‌آموزی و دانشجویی می‌توانند با ارسال درخواست خود به نشانی csca@royaninstitute.org ارسال نمایند تا با بررسی شرایط و اعزام مدرسین به محل از برنامه آموزشی در محل بهره ببرند و اینگونه بتوانیم هزینه های ایاب و ذهاب دانش آموزان به پژوهشگاه رویان و محدودیت فضایی را جبران کنیم و شاهد گسترش این دانش در جای جای کشورمان باشیم. قابل ذکر است در صورت نیاز، تأمین امکانات آزمایشگاهی به عهده مجموعه آزمایشگاه آموزشی خواهد بود.

آزمایشگاه سیارپژوهشگاه رویان یا اتوبوس «سلول های بنیادی برای همه»
این آزمایشگاه سیار برای برگزاری دوره های آموزشی در محل برای دانش آموزان و دانشجویان کشور عزیزمان آمادگی دارد. این آزمایشگاه با هدف آموزش و بالا بردن آگاهی‌ها و همچنین ایجاد انگیزه، شادی و امید در میان جوانان و نوجوانان کشور عزیزمان راه اندازی شده و می تواند محل مناسبی برای تبدیل ایده به واقعیت باشد. جهت استفاده از خدمات آزمایشگاه سیار لطفا با مرکز “سلول های بنیادی برای همه” تماس بگیرید. ۲۳۵۶۲۴۹۹
csca@royaninstitute.org